Kúpa súkromnej nabíjacej stanice je pomerne vysoká investícia a je teda potrebné svoje rozhodnutie dôkladne zvážiť. V prvom rade bude dôležité uvedomiť si, pre koho je nabíjacia stanica určená a kde bude umiestnená. Iné požiadavky budete klásť na firemnú nabíjaciu stanicu na rozdiel od domácej nabíjacej stanice. Na základe toho je potom potrebné zvážiť aký výkon potrebujete, vybrať inteligentné funkcie a platobný systém. A v neposlednom rade aj typ konektora a pripojenie kábla.
Výkon nabíjacej stanice
Najprv trocha rýchlej teórie - pre elektromobily sú dôležité dve nabíjačky:
- Palubná nabíjačka (On Board Charger - OBC)
- Nabíjacia stanica, tiež označovaná ako nabíjačka (Electric Vehicle Supply Equipment - EVSE)
Palubné nabíjačky (OBC) sú zabudované vo vnútri vo vozidle. Nabíjacie stanice (EVSE) sú naopak externé. Nabíjacie stanice sú zdrojom elektrického prúdu, ktorý potom posielajú do OBC palubnej nabíjačky. V prípade, že sa jedná o AC nabíjanie, palubná nabíjačka sa postará o premenu striedavého prúdu na jednosmerný a ten pošle ďalej do batérie.
Kvôli tomu, že prúd musí prejsť cez palubnú nabíjačku, tak je dôležitý jej výkon. Nabíjacie stanice EVSE nemôžu vozidlu dodať viac energie, než dokáže prejsť palubnou nabíjačkou. Minimálny požadovaný výkon domácej nabíjacej stanice je teda rovnaký ako výkon palubnej nabíjačky.
Palubná nabíjačka zabudovaná v aute (v angličtine On-board charger). Autor: Toyota Motor Europe (Licence CC BY-ND 2.0)
Zároveň je dôležité si ale uvedomiť, že technológia sa stále uberá dopredu. Kvalitné domáce nabíjacie stanice majú veľkú životnosť a je tak pravdepodobné, že budú počas svojho života slúžiť viacerým autám. Je vhodné teda zvážiť, či nevybrať nabíjaciu stanicu s najvyšším výkonom.
V prípade, že bude nabíjacia stanica slúžiť pre firmy, je potrebné vyberať podľa vozidla, ktoré má najvýkonnejšiu palubnú nabíjačku EVC a zároveň je potrebné počítať s návštevou klientov. Nabíjacia stanica s najvyšším možným výkonom je potom takmer nutnosťou.
Inteligentný počítač
Elektromobil možno samozrejme dobiť priamo zo zásuvky za použitia prenosnej nabíjačky. Externá nabíjacia stanica nie je nevyhnutne potrebná, ale predsa len okrem jednoduchého zaistenie bezpečnosti vozidla a posádky, majú mnohé inteligentné funkcie. Je len na Vás vybrať si, ktoré potrebujete.
Pre firmy s viac zamestnancami je určite vhodné, aby nabíjacia stanica mala systém RFID, ktorý umožní zamestnancom, klientom či priateľom firmy pripojiť sa k stanici a začať nabíjať. Zároveň v prípade vlastníctva viacerých nabíjacích staníc a nabíjania viacerých vozidiel, je dobré vybrať stanice, ktoré medzi sebou budú vedieť komunikovať a zabezpečiť, aby sa nabili obe autá, či prípadne zariadiť, aby niektoré malo prioritu.
Pre domácnosti je zase výhodné, aby sa nabíjacia stanica mohla prispôsobiť energetickým požiadavkám domu. V čase plnej prevádzky tak nabíja iba "voľným" prúdom a začne nabíjať viac až vo chvíli, keď sa uvoľní kapacita. Či naopak zníži nabíjanie, ak sa potreba domu zvýši. Prípadne je vhodné, aby domáca nabíjacia stanica mohla byť naprogramovaná na nabíjanie iba v dobe tzv. nočného tarifu, kedy je elektrina najlacnejšie.
Typ kábla a konektora
Posledná premenná, ktorú je potrebné zvážiť je typ kábla a konektora. Ponúkajú sa tu dve možnosti, buď sa bude jednať o stanicu s integrovaným káblom alebo o stanicu, ktorá má iba zásuvku, do ktorej potom každý pripojí svoj kábel, ktorý môže mať v aute.
Rovnako ako u rozvoja každej novej technológie, aj u elektromobilov sa stalo, že existuje niekoľko typov konektorov. V Európe je v súčasnosti možné sa stretnúť s typom 1 a typom 2. Typ 1 je v súčasnej dobe na ústupe a nové autá sa s týmto konektorom už v Európe nevyrábajú (naopak v Spojených štátoch sa jedná o dominantný typ konektora). Väčšina vozidiel má už konektor typu 2 a sú ním vybavené aj všetky nové autá.
Konektor typu 1 a typu 2
Teda, ak k stanici bude prichádzať viac rôznych áut, či ak máte vozidlo s konektorom typu 1, tak sa oplatí popremýšľať, či nevybrať stanicu iba so zásuvkou, vďaka čomu bude jej použitie univerzálnejšie. Pokiaľ sa jedná o domácu stanicu, kde nabíjate iba vy a ak navyše máte konektor typu 2, a Vaše budúce auto bude mať rovnaký konektor, tak stanica s integrovaným káblom ponúka viac pohodlia, pretože nie je potrebné stále vybaľovať cestovný nabíjací kábel.
Ide o to, že stanice s integrovaným káblom sú pohodlnejšie, pretože stačí kábel zapojiť a potom len opäť zavesiť na stanicu, čo v nepriaznivých klimatických podmienkach môže byť veľmi vítané, zároveň ale stanica bez integrovaného kábla predstavujú univerzálnejší variant.
Záver
Výber domácej nabíjacej stanice je zodpovedným rozhodnutím, kde je potrebné zvážiť okrem ceny ešte aj mnoho ďalších premenných. Najdôležitejšími z nich sú výkon, ktorý by mal byť minimálne taký ako je výkon palubnej nabíjačky a ideálne vyšší, aby vystačil aj v budúcnosti.
Je potrebné zvážiť, či je potreba nabíjacej stanice s inteligentným systémom pre komunikáciu s ostatnými stanicami či s domácnosťou alebo či potrebujete aj platobný systém. A posledné rozhodnutie sa týka toho, či potrebujete, aby nabíjacia stanica bola skôr univerzálnou alebo či si môžete skôr dopriať viac pohodlia a zaobstarať si stanicu s káblom už integrovaným.